Eğitim Komisyonu Yönergesi

Amaç
MADDE 1-
Bu esasların amacı, Eğitim Komisyonu’nun yetki ve sorumluluklarına ilişkin çalışma esaslarını belirlemek, Enstitü/Fakülte/Yüksekokul/Meslek Yüksekokulları ile uygulama, araştırma faaliyetleri yürütülen birimlerden gelen ve Eğitim Komisyonunda görüşülmesi gereken konularla ilgili önerilere ilişkin ilkeleri düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2-
Bu esaslar, MEF Üniversitesi Rektörlüğü’ne bağlı eğitim-öğretim, uygulama ve araştırma faaliyetleri yürütülen akademik birimler ile idari birimleri kapsar.

Dayanak
MADDE 3-
Bu esaslar, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14/b-2 ve 14/b-8 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Üyeler
MADDE 5-
Eğitim Komisyonu; Eğitim ve öğretimden sorumlu  Rektör Yardımcısı başkanlığında Senato tarafından seçilen 5 öğretim üyesinden oluşur. Akademik Direktör, komisyonun doğal üyesidir. Raportörlüğü Öğrenci İşleri Direktörlüğü yürütür.

Eğitim komisyonu çalışma esasları
MADDE 6-
Eğitim Komisyonu’nun çalışma esasları aşağıdaki gibidir.

a)      Eğitim Komisyonu, Senato’nun bir alt komisyonudur.

b)     Eğitim Komisyonu, gerek gördüğü durumlarda bünyesinde alt komisyonlar oluşturarak çalışma yapar.

c)      Gündemde yer alan konuların görüşülmesi sırasında gerekirse, ilgili akademik birim yöneticisi ve diğer personelin görüş ve önerilerini dinler.

d)     Eğitim Komisyonu, akademik birimler ile “Eğitim ile İlgili Yönetmelik ve Yönergelerin Güncellenmesi Komisyonundan gelen veya Rektör’ün havale ettiği konulara ilişkin  önerileri, ilgili mevzuat ve prosedürlere göre inceler, değerlendirir, alınan kararları öneri olarak  Senato’ya  sunar.

e)      Eğitim Komisyonu; mevzuat ve prosedüre uygun bulunmayan önerileri, gerekirse ilgili birime tekrar değerlendirilmek ve düzenlenmek üzere gerekçeli olarak gönderir, yenilenen önerileri  tekrar gündemine alarak inceler.

f)       Eğitim Komisyon; aşağıda belirtilen konularda ve ilkeler doğrultusunda yapılan önerileri inceler, karara bağlar.

Eğitim Komisyonu’na yapılacak öneriler, önerilere  ilişkin  ilkeler

A.    Yapılacak öneriler ile öneri dosyasında yer alması gerekli bilgi ve belgeler

1)      Yeni öğretim programı açma :

a)      Lisansüstü/lisans/önlisans programı açma;

Öneri dosyalarının, "Yükseköğretim Kurulu'nun Yeni Program Açılması (önlisans, lisans, yüksek lisans / ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans ve doktora / sanatta yeterlik) İçin Dosya Oluşturma İlkeleri “ne uygun olarak hazırlanmalı ve dersler ile yarıyıl kredileri dengeli olarak dağıtılmalı ve açılacak programın öğrenciye kazandıracağı yeterlikler belirlenmelidir.

Ayrıca öneriye; konunun içeriğine göre bölüm/anabilim dalı kurulu, enstitü-fakülte-yüksekokul kurulu/yönetim kurulu kararları eklenmelidir. Yapılan öneriler bir adet çıktı ve CD ortamında  gönderilmelidir.

b)     Yandal programı açma;

Yandal Program önerisi, ilgili mevzuat hükümlerine uygun,  koşulları sağlayan bütün öğrencilerin başvurusuna açık olarak yapılmalıdır. Belli bir bölüme özgü öneri yapılmamalıdır.

Öneride; ders listeleri (zorunlu-seçmeli), derslerin kredileri ile alınması gereken toplam kredi, mevcut eğitim programında bulunmayan ve Yandal Programına özgü yeni ders/dersler öneriliyorsa açılacak dersin/derslerin ayrıca belirtilmesi gerekir.

c)      Çift Anadal programı açma:

Çift Anadal Program önerisi, ilgili mevzuat hükümlerine uygun, koşulları sağlayan bütün öğrencilerin başvurusuna açık olarak önerilmelidir. Belli bir bölüme özgü öneri yapılmamalıdır.

Öneride; ders listeleri (zorunlu-seçmeli), derslerin kredileri ile alınması gereken toplam kredi, mevcut eğitim programında bulunmayan ve Çift Anadal Programına özgü yeni ders/dersler öneriliyorsa açılacak dersin/derslerin ayrıca belirtilmesi gerekir.

d)     Ortak lisans ve lisansüstü programı açma;

Bu konuda Yükseköğretim Kurulu'nun çıkardığı ana mevzuata ve Üniversitemiz eğitim-öğretim yönetmelikleri çerçevesinde uyulması gereken kurallara göre öneri yapılmalıdır.

Öneride, her iki üniversitenin eğitim-öğretim programı ve yapılmış ise protokol metni yer alır.

Eğitim-öğretim müfredatı değişiklik önerileri;

a) Yeni ders açma;

Açılmak istenen dersle ilgili bilgi işlem alt yapısına uygun formatta hazırlanacak dokümanda (belge ve CD) da aşağıda belirtilen bilgilerin yer alması zorunludur;

  • Dersin açılma gerekçesi ve amacı (dersin amacı ifade edilirken "öğrencinin bu dersi aldığında kazanacağı yeterlikler, faydalar”) belirtilmelidir,

  • Kodu ve adı, teorik-pratik saatleri ile kredisi (T K P), (Önerilen dersin kodunun mevcut derslerin ve daha önce kapatılan derslerin kodlarıyla çakışıp-çakışmadığı programa uygun olup olmadığı) hususları, sorularak, kontrol edilmelidir.

  • AKTS Kredisi, (AKTS kredileri; öğrenci iş yükü “öğrencinin teorik, pratik ders saatleri, proje, ödev, laboratuvar ve kütüphane çalışması için harcadığı zaman” temel alınarak hesaplanmalıdır),

  • Dersin düzeyi (önlisans, lisans, yüksek lisans, doktora ),

  • Dersin statüsü (zorunlu / seçmeli/ortak zorunlu/ortak seçmeli/isteğe bağlı seçmeli),

  • Dersin içeriği (Türkçe ve İngilizce),

  • Dersin süresi (yarıyıllık / yıllık),

  • Eğitim dili,

  • Ön koşulu (varsa),

  • Temel öğretme ve değerlendirme yöntemi,

  • Önerilen kaynaklar,

  • Dersin yarıyıl / yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi, hangi öğrencilerin bu dersten sorumlu olacağı, bilgileri yer belirtilmelidir.

  • Ders şubeli açılması düşünülüyorsa, gerekçeli olarak şube sayısı belirtilmelidir.

  • Benzer ad ve içerikte başka derslerin olup-olmadığı kontrol edilmelidir.

  • Açılması önerilen ders içeriğine göre, başka bilim dallarını ilgilendiriyorsa, ilgili birimin görüşü alınarak, o birimin koduyla açılmalıdır.

b) Ders kapatma:

Uygulanmakta olan bir eğitim-öğretim programında mevcut bir dersin kapatılmasının önerilmesi halinde, gerekçesi ile beraber:

  • Kapatılacak dersin Kodu, Adı, T P K, Zorunlu/Seçmeli durumu belirtilmelidir.

  • Yarıyıl/yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi açıklanmalıdır.

  • Kapatılması önerilen ders başka birimi ilgilendiriyorsa, ilgili birimden görüş alınarak kapatma önerisi teklife eklenmelidir.

  • Dersi alıp başarısız olan öğrencilerin durumu (öğrenci bu dersin yerine başka bir ders mi alacak yoksa üzerinden mi silinecek) açıklanmalıdır.

c) Var olan derslerde değişiklik yapma:

  • Uygulanmakta olan bir öğretim programında mevcut bir dersin yarıyılı / yılı, adı ve teorik-pratik saatleri ile kredisinde değişiklik yapılması (içerik değişikliği hariç) durumunda, kodunun da mutlaka değiştirilmesi ve zorunlu/seçmeli olması belirtilmelidir.

  • Önerilen değişikliğin uygulanmakta olan programın yarıyıl / yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi açıklanmalıdır.

  • Bir derse birden fazla şube açılması veya mevcut şube sayısının artırılması isteniyorsa öneri gerekçeli olarak yapılmalıdır.

d) Kod verme:

Yeni ders açılması veya ders değişikliklerinde, ilgili dersin kodu belli bir sistematiğe bağlı olarak verilmelidir.

2)      Yönetmelik/yönerge/uygulama ilke ve esasları ile değişiklik önerileri

Yönetmelik, yönerge, uygulama ilkeleri vb gibi öneri ve değişiklikler ilgili yasa, yönetmelik ve yönergelere uygun ve gerekçeli olarak yapılmalıdır.

Yürürlük
Madde 6-
Bu esaslar ve ilkeler, Senatonun kabulünden  sonra yürürlüğe girer.

Yürütme
Madde 7-
Bu esaslar ve ilkelere ait hükümleri, MEF Üniversitesi Rektörü yürütür.

logo
Huzur Mah. Maslak Ayazağa Cad. No. 4 34396 Sarıyer - İstanbul